Monday 21 January 2013

Hutang wajib dibayar walaupun tidak dituntut

Salam pembaca lelap yang aqma kasihi kerana ALLAH....
Setelah sekian lama tidak mengupdate entri... Ehemmmm... Jadi hari ini aqma punyai sharing yang sangat berguna untuk ingatan kita semua... Ingatan buat diri sendiri juga...

Hutang wajib dibayar walaupun tidak dituntut...

Barangsiapa yang meminjam harta orang lain dengan niat ingin mengembalikannya, Allah akan mengembalikan pinjaman itu, namun barangsiapa yang meminjamnya dengan niat ingin merugikannya, Allah pun akan merugikannya" ( Riwayat Al-Bukhari, 2/83 )

Rasulullah SAW juga kerap mengajar umat islam agar berdoa dilepaskan dari hutang :

Ya Allah, aku berlindung kepadaMU dari dosa dan hutang, lalu Baginda ditanya : Mengapa engkau sering meminta perlindungan dari hutang, wahai Rasulullah ? ; Baginda menjawab : " Jika seseorang berhutuang, bila berbicara ia dusta, bila berjanji ia mengingkari" ( Riwayat Al-Bukhari, 1/214 )

Buat teman-teman lainnya, andai ada di antara kalian yang pernah aqma berhutang, tolong ingatkan ya... Dan andai ada yang berhutang walau setelah sekian lama, walau bertahun lamanya, kekal mendiamkan diri.... Semoga ALLAH memberikan Rahmat dan Hidayah untuk membuka jalan buat kalian agar segalanya dipermudahkan di dalam urusan kalian sehari harian... Ada hikmahnya segala perjalanan diaturkan begini.. ALLAH Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui segala sesuatu... Sama-sama  kita doakan kebaikan buat semua... Barakallah... SELAWAT!

 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...